Issa Mard
Mard Issa - virtuell utstilling
Les mer om Mard Issa i pressen
Fra Asker til kunstakademiene
Etter utdannelsen ble litteratur og billedkunsten hans engasjement og levevei. Hans literatur (blandt annet hans tre romaner " The funeral", "Sections in Hell" og Halabgeh") er forbudt i Midt-Østen. Sammen med hans bilder som hadde et kontroversielt, politisk budskap (f.eks en versjon av Goyas "Saturn spiser sine barn" der saturn var byttet ut med Saddam Hussein) førte dette til at han ble forfulgt og fengslet før han flyktet til Norge i 1994. I Norge er forøvrig hans roman "The funeral" trykket som følgetong i det flerspråklige tidskriftet "Reflex". |
"Kl 25 00" 2001 |
"Landskap Fra Oystese" |
Mard Issa ser på seg selv som et vitne av sin tid gjennom billedkunsten. Gjennom bildene sine ønsker han å formidle et bilde av verden slik han selv opplever den, å stille menneskene ansikt til ansikt med virkeligheten. Samtidig ønsker han å vise at det også finnes skjønnhet i det heslige. Hans stil er en fin blanding mellom ny-romantikk, realisme og surrealisme. Issa er en livsfilosof. Han deler kunnskapene sine med menneskene som krysser hans vei. Han gir ubetinget av visdommen sin. Øyeblikket er viktig for han, som det å nyte og sanse det som finnes her og nå, for vi har ingen garanti for morgendagen, sier han. |
Issa lever for kunsten sin, hele hans univers består av kunst. Kunsten han skaper en dybde som får den som ser til å delta i bildet. Det virker som en umulighet å bli berørt eller føle noe, eller kanskje få en ny tanke, når en studerer bildene hans. Bildene viser veien til nye landskap, ikke bare i den ytre verden, men også i den verden som er inni oss. Landskap av følelser og tanker, kanskje mye ettertanke også. Issa gir mye til den som vil se. Fra et surrealitisk ståsted er Mard Issa en kunstner som er søkende og leter etter nye uttrykksmåter. Som han selv sier: "Det finnes en grusomhet som surrealisme alene ikke kan beskrive." I mange av hans bilder i dag, blandet han surrealisme og realisme. Han måte er å "føre det klassiske bildet inn i det moderne klassismen". |
"Enveisreisende" 2002 |
Innkjøpt:
Den Norske nobelkomite
Studier:
- Kunstakademiet Bagdad
- Studie i Italia med Prof. Lorenxe Accorsi
- Studie med Prof. Jan Sæther
- Elev av Eser Afacan
Separatutstillinger:
2008 |
Galleri Nygaten |
Bergen | |
2007 |
Galleri pigmalion |
Bergen | |
2007 | Galleri Athene | Drammen | |
2006 | Reformatus Praokia | Budapest | |
2006 | Aranyescset Gallery | Budapest | |
2006 | June Gallery H-11 | Høvik | |
2006 | March Gallery H-11 | Høvik | |
2005 | Glasgow Modern Art Gallery | Glassgow | |
2004 | Galleri Bizet | Kristiansand | |
2003 | kool Gallery Stavanger | Stavanger | |
2003 | Gallery Drift | Oslo | |
2002 | Ord og Bilde | Oslo | |
2002 | H 11 | Høvik | |
2002 | Galleri Kull | Stavanger | |
2002 | Galleri Venskaben | Asker | |
2002 | Galler Pialeh | Dannmark | |
2002 | Christiania Art Gallery | Oslo | |
2001 | Is kunstgalleri | Oslo | |
2000 | Bradway Gallery | Aman/Jordan | |
1999 | Nerdrum, Afacan, Walther Aas | Halden | Kollektiv |
1999 | Bærum Kunstforening | Bærum | |
1999 | Det lille galleri på Holmen | Holmen | |
1998 | Is kunstgalleri | Oslo | |
1997 | Fantoft studentby | Bergen | |
1995 | Internasjonalt kultursenter | Bergen |